Več kot 2 milijona otrok se je naučilo angleško s Helen Doron metodo. Helen, kaj je skrivnost vašega uspeha? Kako vaša metoda deluje?Helen, kateri elementi prispevajo k uspehu Helen Doron metode; zakaj metoda deluje?
Veliko sestavnih delov je, ki pripomorejo k uspehu metodologije, več pa moramo povedati o pomembnih lastnostih spiralnega učenja, ki veliko doprinese k njeni uspešnosti. Spiralno učenje je relativno nov koncept v izobraževanju. Namesto, da poskušamo osvojiti neko področje v celoti, nam spiralno učenje podaja znanje postopoma in s ponovitvami, kar omogoča utrjevanje znanja skozi čas. Učenec vsakič, ko pride v stik z določeno temo, poglobi in izboljša raven znanja. Gre za zelo naraven proces.
Z vami bom delila zanimivo anekdoto. Na uricah, ki jih obiskujejo skoraj sami štiriletni otroci, sem imela tudi enega dvoletnega otroka. Na začetku nismo imeli na voljo toliko učnih materialov, kot jih imamo sedaj, zato smo imeli bolj starostno mešane skupine. Dandanes smo bolj natančni. Torej, ta otrok, ki bi ga danes verjetno označili za hiperaktivnega, je preživel ves svoj čas tekajoč po učilnici, oponašajoč letalo. Ko pa sem začela učiti neko novo idejo, se je ustavil, letalo je pristalo, fantek se je usedel in začel prevzeto poslušati. Ko sem končala z učenjem novih materialov, je vstal in zopet začel leteti po razredu. Kristalno jasno je bilo, da je točno vedel, kaj je nov material. Spiralno učenje je veliko bolj učinkovita metoda, kot metoda, ki teži k popolnemu obvladovanju materiala. Ko uporabljamo metodo popolnega obvladovanja materiala, tudi če uporabljamo različne in zabavne aktivnosti, ta material ni nov in ne spodbudi otroke na enak način kot jih nova informacija. Otroci se želijo naučiti nove ideje. Vseeno jim je, tudi če v začetku ne obvladajo vseh informacij v celoti. Ne čutijo potrebe, da morajo poznati vse informacije preden se začnejo učiti nekaj drugega. Spiralno učenje omogoča, da se učenci, ko se čez en mesec ali leto vrnejo k neki informaciji, naučijo te informacije v novem ali drugačnem kontekstu. Naučili se bodo variacije istega koncepta in pridobili še bogatejše razumevanje jezika.
Na primer, kaj je beseda ‘train’? Za majhne otroke je to preprosto ‘choo choo train’ (o.p. vlak), a ko otrok raste in odrašča, beseda pridobi dodatne pomene, kot je na primer podaljšan zadnji del poročne obleke oziroma vlečka, ‘a wedding dress train’. Beseda ‘train’ je lahko uporabljena tudi kot glagol, torej ‘učiti’ ali ‘trenirati’ nekoga. Obstaja tudi koncept ‘the train of thought’ (o.p. tok misli) in tako naprej. Torej, na vsaki stopnji razvoja se otrok nauči besedo ‘train’ v drugačnem kontekstu in spoznava, da ima pomen besede veliko različnih kontekstov.
Zakaj je spiralno učenje naraven proces?
Pomislite na to, kako ste učili svojega dojenčka. Ste ga prinesli v kuhinjo in rekli: »Tukaj bomo sedeli dokler se ne naučiš vseh kuhinjskih pripomočkov – žlice, skodelice, vilice, mize in tako naprej.« Predstavljam si, da tega niste počeli, ampak, da ste ga raje učili skozi proces aktivnega sodelovanja. »Tukaj je tvoja skodelica. Kaj je v skodelici? Ooh, tako je, sok imaš v skodelici. Bi rad še žličko za v skodelico?« In tako naprej…
Kar ste počeli, je uporaba jezika, ponavljanje besede in uporaba stavkov, da poudarimo besede in ideje, ki jih želimo naučiti. Je pričakovan način učenja. Nihče se ni usedel z majhnim otrokom na vrt in rekel: »Dobro, sedaj se bova naučila vse o vrtu in ne bova šla nazaj v hišo, dokler ne obvladava vseh informacij do potankosti.« To ni naraven način učenja, to ni način, kako počnemo stvari. Informacijo se naučimo v kontekstu, naučimo se jo čez čas in skozi intuitiven način učenja. Moja metoda uči 70 procentov poznane vsebine in 30 procentov novih idej, saj morajo biti otrokom prestavljene nove ideje, tudi, če še ne poznajo starih informacij čisto do potankosti.
Zelo pomembno je, da si zapomnimo, da otroci nenehno rastejo in se spreminjajo, celo iz tedna v teden. Otrok je neki teden popolnoma drugačen kot pa naslednji. Medtem, ko mine cel mesec, mu lahko zopet predstavimo ideje, kar za otroka pomeni ogromno razliko v načinu, kako dojame neko informacijo in v procesih, ki se jih uči.
V osemdesetih letih, ko sem prvič začela učiti angleščino, smo začeli s programom English For All Children. Druga knjiga je učila dele telesa in imela sem občutek, da ena izmed mojih skupin v kateri so bili od 3 do 5 let stari otroci, ni prav dojela snovi. Čutila sem, da informacij ne poznajo dovolj dobro, tako sem se odločila učiti didaktične stvari, za katere sem vedela, da jih učijo vsi ostali, čeprav to ni bilo del moje učne metodologije, niti moje filozofije. Odločila sem se, da se bo moj razred naučil dele telesa. Imela sem celo goro aktivnosti in iger – vse od binga, lota, spomina, pa do iger, ki vključujejo gibanje, skrivalnice in tako naprej. Ko smo takrat prišli z učne ure, sem rekla razredu: »To je to! Sedaj poznate vse dele telesa. Briljantni ste! V angleščini lahko poveste ramena, kolena, prsti na nogah in še veliko več. Vse zmorete, zelo sem ponosna na vas.« Na moje presenečenje pa so otroci odgovorili: »Ampak saj se nismo ničesar naučili.« Osuplo sem odgovorila: »Kaj mislite s tem, da se nismo ničesar naučili? Saj smo se pravkar ¾ ure učili dele telesa in sedaj jih res dobro poznate.« Odgovorili so: »Ja, ampak ničesar se nismo naučili.« Takrat sem se zavedla, da s tem mislijo, da se niso naučili ničesar novega.
Učenci so pričakovali, da se bodo naučili nekaj novega. Niso pričakovali, da bodo do potankosti obvladovali nov koncept. Mogoče ne bodo vsakič pravilno izgovorili besede, ampak bili so zadovoljni, saj so vedeli, da se bomo v naslednjih tednih zopet vrnili k isti ideji. Delček za delčkom se bo znanje trdno zasidralo. Na nek način je podobno zgodbi barvanja krpe. V Indiji barvajo blago, tako da krpo potopijo v barvo, jo osušijo na soncu, kjer zbledi, nato pa jo zopet pobarvajo. To ponavljajo dokler se barva ne prime. Spiralno učenje je natanko takšno. Otroke izpostavimo nečemu, nato gredo iz učilnice, malo pozabijo, se vrnejo in se naučijo še enkrat in proces se brez napora nadaljuje dokler snovi ne poznajo v celoti.
Če je spiralno učenje naraven način učenja, zakaj potem še vedno tako poudarjajo metodo popolnega obvladovanja snovi?
Res je, da je veliko učiteljem in staršem še vedno ljubša ta metoda in ne spiralno učenje. Verjamejo, da je pravi način učenja otroka ta, da ga učimo dokler ne zna vsega do potankosti. Isto snov ponavljamo skozi različne aktivnosti in pristope vse dokler tega ne obvladajo. V resnici pa si otrok ne bo zapomnil vsega, kar smo ga naučili in bo pogosto pozabil veliko podatkov, še posebno takrat, ko ga obremenimo s preveč informacijami naenkrat. Res je tudi to, da je ta metoda način učenja, ki prinese več zadovoljstva kot pa spiralna metoda, saj je veliko lažja. Pri spiralni metodi moraš natanko načrtovati učni načrt, poznati moraš svoje cilje in načrtovati vnaprej različne faze, kdaj se predstavi katera ideja. Veliko učiteljev nima tako dobro načrtovanega učnega načrta. Za otroke, ki se učijo po Helen Doron programu, natančno vemo, kaj se bodo učili, ko bodo stari 3 mesec, kaj po enem tednu, po enem mesecu, po enem letu, po petih in celo kaj po 15ih letih. Zgrajen imamo zelo natančen učni načrt, ki temelji na spiralnem učenju.
Delala sem s strokovnjaki na področju izobrazbe in otroškega razvoja, s pomočjo katerih smo ustvarili znanstveni in do potankosti raziskan učni načrt. Lepota tega je, da otroci ne poznajo tehničnega ozadja in se le zabavajo z učenjem. Tako, da kljub temu, da je bolj zahtevno učiti na ta način, saj zahteva veliko razmišljanja in načrtovanja, verjamem, da ta način učenja prinese več zadovoljstva. Spiralno učenje upošteva dejstvo, da je naraven način učenja zabaven, otroke pritegne, ter služi kot nasprotje dolgočasju.
Obstaja stara zgodba, kjer učiteljica zapusti učilnico in vstopi v učiteljsko sobo. Tam jo drugi učitelji vprašajo, kaj so se danes naučili in ona odvrne: »Vem, kaj sem jih učila, ne vem pa, kaj so se naučili.« Žalostno je, da po svetu še vedno pogosto učijo na ta način, kljub temu da gre za zastarel način. Starejše generacije smo se učile na ta način in ostaja ukoreninjen kot edini pravi, čeprav to ne drži. Toda to, da je nekaj logično za starejše še ne pomeni, da je logično tudi za otroški um. Otrok pri tem ne bo užival in starši morda ne bodo ugotovili, da to ni naraven način učenja. Starši morajo sprejeti, da se bo otrok učil v svojem ritmu in da bo obdržal informacije. Mlademu otroškemu umu moramo dovoliti, da raste in se samozavestno razvija. Namesto, da se obremenjuje s tem koliko zna, naj se raje veseli samega učenja.
V centrih Helen Doron English po Sloveniji je čas za zgodnje vpise …
Zgodnji vpis zagotavlja mesto v izbrani skupini v novem šolskem letu, ob enkratnem plačilu celoletne šolnine pa staršem nudimo možnost koriščenja 10% popusta. Poleg popusta pa smo pri Helen Doron English pripravili še posebno presenečenje – zgolj s plačilom rezervacije v višini cene učnega kompleta se potegujete za glavno nagrado v naši predpoletni nagradni igri, ki bo srečnemu dobitniku prinesla celoletno šolnino za enega otroka v šolskem letu 2017/2018. Poleg glavne nagrade vas čakajo tudi privlačne tolažilne nagrade, in sicer TRI velike Helen Doron brisače za na plažo, ki bodo polepšale letošnje poletne dni.
Prijava je enostavna. Prijavo uredite v izbranem Helen Doron centru po Sloveniji najkasneje do 16. junija 2017. S plačilom rezervacije v višini učnega kompleta za šolsko leto 2017/18 bo prijava uspešno zaključena.