Slovenija
 

Katere besede naj uporabljam za spodbujanje otrokove samozavesti in samostojnosti?

30.12.2017 - Objava Helen Doron English

Metodo Montessori je skoraj nemogoče povzeti v samo nekaj besedah. Je filozofija poučevanja in razvoja otroka, ki ima globoke korenine. Je način, kako gledamo na svet. Eden od najboljših načinov za razumevanje metode je skozi uporabo jezika, kot ga uporabljajo učitelji v metodi Montessori.

Učitelji v razredu uporabljajo jezik na do otroka spoštljiv način z doslednimi pričakovanji. Vsaka beseda je skrbno izbrana, da spodbuja otrokovo samostojnost in kritično razmišljanje, ki izhaja iz otroka samega.

Katerih sedem stavkov uporabljajo učitelji v metodi Montessori in kako jih lahko vi uporabite doma?

1. »Videl sem, da si se trudila.«

Proces in samo delo sta pomembnejša od rezultata. Izogibamo se izrazom, kot so »bravo« in »to si zelo lepo naredila«, saj raje pohvalimo otrokovo sposobnost dolge koncentracije in omenimo, da je njihov izdelek res skrbno izdelan.

S tem ko pohvalimo otrokov trud namesto končnega izdelka, mu pomagamo spodbuditi razvojno miselnost, pri kateri otrok zaupa vase, da se lahko s trudom izboljša.

Namesto da naslednjič otroku rečete »Tako priden fant si«, raje recite »Opazila sem, da si bil včeraj zelo prijazen do svojega bratca, ko si mu posodil svoj tovornjaček«. Otroku s tem pokažemo, da opazimo njegovo lepo obnašanje, ne da bi ga definirali. Namesto da rečete »Ti si pa prava umetnica«, poskusite raje z »Opazil sem, da si vztrajala z risbico, dokler ni bila točno taka, kot si želela«.

 

2. »Kaj pa ti misliš o svojem delu?«

V taki vzgoji je otrok sam svoj učitelj. Učitelji v šoli služijo kot vodniki, ki predstavljajo snov in otroku pomagajo, otrok pa se sam uči s pomočjo skrbno pripravljenih materialov in prilagojenega okolja.

Samoanaliza je pomemben del tega učenja.

Ko vas otrok vpraša »Ali ti je všeč moja slika?«, ga vprašajte, kaj si o njej misli sam, namesto da mu poveste, da vam je všeč. Vprašajte, kaj on misli o sliki, na podlagi česa se je odločil za izbiro barv in kaj mu je na sliki najbolj všeč. Dajte otroku priložnost, da sam oceni svoje delo in da se ne toliko opira na vaše odobravanje.

 

3. »Kje bi lahko to stvar iskal?«

Samostojnost je še ena od pomembnih vrednot v razredu ali domu. Kot otrokovi učitelji moramo otroku pomagati, da stvari naredi sam. Včasih je preprosteje, da otroku preprosto odgovorimo na vprašanje, kje lahko stvari najde ali kako naj kaj naredi. Poskusimo na vprašanja odgovoriti z drugim vprašanjem, kot na primer »Kje bi lahko to stvar iskal?« ali »Koga bi lahko prosila za pomoč?«.

Če vaš otrok izgubi čevelj, vi pa ga vidite kukati izpod postelje, ga z vprašanji vodite k odgovoru, namesto da mu čevelj najdete vi.

»Kje si sezul čevlje? Si pogledal v svoji sobi?« Čeprav ta metoda vzame več časa, bo na dolgi rok koristna, saj bo otrok večkrat prevzel pobudo in vas manj spraševal.

 

4. »Pri čem želiš, da ti pomagam?«

Otroci so v razredu odgovorni za veliko stvari, kar vključuje skrb za svoje okolje. Ponosni so na svoje odgovornosti in se večkrat zelo posvetijo aranžiranju šopkov na mizah in zalivanju gredic, z veseljem pa tudi počistijo okna ali mize.

Kljub temu so lahko nekatere naloge prezahtevne. V takih primerih otroka vprašamo, pri čem želi našo pomoč. Ni treba, da rešimo vse težave namesto otroka in mu s tem damo vedeti, da ni sposoben, vseeno pa ga ne smemo preveč obremeniti.

Primer: če je otrok utrujen, vendar še ni pospravil lego kock, je lahko kup kock zanj ta trenutek prezahtevna naloga. Ni treba, da gremo na vse ali nič. Ponudite delno rešitev: »Za katere barve kock želiš, da jih pospravim jaz?« ali »Jaz bom pospravil rumene kocke, ti pa pospravi modre«. Tako pokažete, da si lahko naloge delite.

 

5. »V našem razredu ...« (ali »Pri nas doma ...«)

S tem stavkom otroke spomnimo na pravila v razredu in želeno obnašanje. Če opomnike raje kot v obliki grobih ukazov izrazimo kot objektivne izjave o delovanju skupnosti, je veliko bolj verjetno, da bo otrok sodeloval.

Stavek »V našem razredu med malico sedimo« bo zelo verjetno naletel na manj odpora kot »Takoj se usedi«.

Tudi otroci želijo biti del družbe, zato jih preprosto opomnimo, kako družba deluje.

Če imamo doma pravilo, da se v hiši ne teka, namesto z »Ne tekaj!« poskusite z »V hiši hodimo«.

 

6. »Ne motite ga, koncentrira se.«

Filozofija Montessori se zelo zavzema za spodbujanje in ohranjanje koncentracije. V šoli imajo otroci daljše časovne enote nemotenega dela, običajno tri ure. To otrokom omogoča, da se lahko na posamezno nalogo globoko osredotočijo, ne da bi jih zmotilo to, da je zdaj na urniku druga snov.

Velikokrat čutimo potrebo, da pohvalimo otroka, ki dobro dela, vendar je včasih že en sam pogled v našo smer dovolj, da zmotimo njegovo koncentracijo.

Naslednjič, ko opazite, da je otrok zatopljen v risanje ali grajenje stolpa iz kock, ga ne zmotite s tem, da mu poveste, kako čudovito se vam zdi njegovo delo. Zapomnite si svoj komentar in mu pozneje povejte, da ste opazili, kako zelo se je osredotočal na svojo stvaritev.

 

7. »Sledite otroku.«

To je zelo pomembna misel. Ta stavek učitelji v metodi Montessori sicer uporabljajo med seboj ali v komunikaciji s starši. Z njim se pogosto opominjamo na to, kako pomembno je, da otroku sledimo in zaupamo v to, da ima vsak posameznik svojo razvojno časovnico in da neko stvar počne z razlogom.

S tem se opomnimo, da za vsakim vedenjem stoji razlog, ki ga poskušamo najti. Vsi otroci ne bodo hodili pri prvem letu in brali do četrtega leta, saj niso prebrali priročnikov glede svojega razvoja in jih čisto nič ne zanima, katere mejnike bi pri določeni starosti »morali« doseči.

Sledenje otroku pomeni, da se zavedamo, da je vsak otrok edinstven s svojimi lastnimi potrebami, strastmi in talenti ter da bi moral imeti možnost, da se uči v skladu z njimi.

Če vašega otroka ne zanima branje, pomislite, kateri so njegovi drugi interesi. Če se rad norčuje, namesto klasične pravljice izberite zabavno knjigo, ki vključuje katerega od njegovih interesov. Sledenje otroku vam daje možnost, da ga vidite na drugačen način ter delujete z njim in ne proti njemu.

 

Ena od čudovitih lastnosti metode Montessori je to, da je veliko več kot vrsta izobraževanja – je način, na katerega vidimo otroke in z njimi preprosto smo. Zgornje ideje lahko preprosto uporabite doma, tudi če vaš otrok ne obiskuje šole Montessori. Uporabite jih in opazujte, kako se pri vašem otroku povečujeta samostojnost in koncentracija.­

 

[Prirejeno po: https://www.mother.ly/child/7-key-phrases-montessori-teachers-use-and-why-we-should-use-them-too-]

 
 
POLETNI TEČAJI
PRIDRUŽITE SE